Verdieping in Duitsland – Customer Journey onderzoek van NLinBusiness en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat
NLinBusiness liet in samenwerking met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat onderzoek uitvoeren door Panteia. In dit onderzoek werd ingegaan op de ‘customer journeys’ van de ondernemer die naar België, Duitsland, Frankrijk of Polen afreist. In onderstaand artikel gaan we specifieker in op Duitsland. Ook kan je onderaan dit artikel het addendum van het onderzoek downloaden. Hier vind je per land de belangrijkste bevindingen van de ondernemersreizen en de conclusies die getrokken kunnen worden door deze resultaten.
Maandelijkst tips, tricks en updates ontvangen over internationaal ondernemen? Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief!
Duitsland
Duitsland heeft een aantrekkelijke markt voor Nederlandse ondernemers. Het is economisch sterk (in het bijzonder de regio München/Zuid-Duitsland ) en er is veel potentieel. Men ziet Duitsland als een makkelijk land om te betreden met weinig culturele verschillen. Ondernemers denken dat het land (van de onderzochte landen) het meest vergelijkbaar is met Nederland op het gebied van zakendoen.
Regelgeving
Er is meer regulering en er is strengere handhaving, dit maakt het zakendoen af en toe lastiger. Er wordt meer bureaucratie ervaren, specifiek de trage procedures die worden veroorzaakt door langzame administratieve projecten. Ondanks dat Duitsland wordt gezien als modern en innovatief, is het ook een behoudende cultuur. De processen zijn traag en hier wordt niet heel innovatief op gehandeld.
Culturele verschillen
Met zakelijke klanten wordt in Duitsland op een formele en zakelijke manier omgegaan. Ook de omgang met medewerkers in Duitsland is formeler en zakelijker van aard dan in Nederland. In duitsland geeft men graag de voorkeur aan producten met een hoge mate van kwaliteit, degelijkheid en zekerheid. Het zijn belangrijke factoren om je te onderscheiden en geaccepteerd te worden.
Lees alle bevindingen in het rapport wat via de button te downloaden is.
Ook het uitgebreide onderzoek bekijken naar aanleiding van deze beknopte versie met de verschillen per land? Klik dan hier.
Life Sciences & Health
Samen met private en publieke stakeholders werken we aan innovaties binnen de life sciences en health-sector.
Earth Valley
Bedrijven die werken aan oplossingen op het gebied van duurzame leefomgeving, woningbouw, mobiliteit, klimaatadaptatie en energietransitie.
New Digital Society
Bedrijven in het New Digital Society ecosysteem lopen voorop in digitale innovatie, denk aan Edtech, Immersive Technology, Media en Games.
Innovatieve ondernemers uit regio Utrecht kunnen bij ons terecht voor investeringen, hulp bij innovatie en hulp bij het veroveren van markten in het buitenland.
ROM Utrecht Region
Kom langs
3584 BL Utrecht